News

Image & Movement

June 6, 2021 - Shubbak London Festival

Shubbak brings together a specially curated selection of works by female Saudi artists, whose practices  are at the intersection of movement, live performance and choreography. Against a backdrop of a lack of spaces dedicated to contemporary performance, the featured  artists integrate movement in varied ways. Either trained in choreography, collaborating with choreographers or other artists, or self-staging, each artist has a distinct and personal approach to the way they use the human body as an expressive tool in their work. Their diverse practices range from quirky renditions of traditional culture, epic cinematic storytelling, choreography inspired by landscapes to Instagram-disseminated performances. 

Image & Movement includes works by Ahaad Alamoudi, Balqis Al Rashed, Sarah Brahim and Marwah AlMugait.

THOSE WHO DON’T KNOW FALCONS GRILL THEM, 2018

Ahaad Alamoudi

In Those who don’t know falcons grill them, a cohort of young male dancers perform the Khabayti, a traditional dance from Saudi Arabia’s West Coast. The choreographed pageantry of swirling, sword-wielding men and boys was once used in preparation for war, and is now typically performed at social gatherings by male dancers. However, at segregated events, female dancers are able to perform the Khabayti for women-only audiences.

Donning custom-made garments patterned with falcons — the national bird of Saudi Arabia, which represents courage, power, and national identity — Alamoudi’s dancers are propelled by the hypnotically mastered sounds of the mizmar, a wind instrument common in traditional Arabic music. Appropriating the format of a music video, Alamoudi remixes references to traditional Arab culture and, as a female director, subverts the male gaze typical of the genre by using only male performers.

Courtesy the artist and Athr Gallery.

 

DETAILS

Mon 21 June–Sat 17 July 2021

Available on demand from 21 June, 12pm BST

30 minutes.
Online video work.
Suitable for 12 years+

 

يجمع شباك نخبة مختارة ومنسقة بشكل خاص من أعمال فنّانات سعوديات يقع نشاطهنّ الفنّي في نقطة تقاطع بين الحركة، الأداء الحي وتصميم الرقصات. على خلفية النقص في المساحات المخصّصة للفن الأدائي المعاصر، تقوم الفنّانات بإدخال الحركة بطرق مختلفة. سواء أكنّ قد تدرّبن على تصميم الرقصات، أو قمن بالتعاون مع مصمّمات الرقص أو الفنانات الأخريات، أو العرض الذاتي، فإنّ لكل فنّانة نهجاً خاصاً ومقاربة شخصية للطريقة التي تستخدم فيها الجسد الإنساني كأداة للتعبير في أعمالهنّ. تتنوع طرقهن في العمل بين العرض غير المعتاد في ثقافة تقليديّة، والرواية السينمائية الملحمية، وتصميم رقصات مستلهم من المناظر الطبيعية وصولاً إلى الأداء المنشور على إنستغرام.

‘صورة وحركة‘ يحتوي على أعمال لمروة المقيط، سارة ابراهيم، عهد العمودي وبلقيس الرشيد.

اللي ما يعرف الصقر يشويه 2018

عهد العمودي

في هذا العمل مجموعة من الراقصين الشباب يؤدّون رقصة الخبيتي، وهي رقصة تقليدية من الساحل الغربي للملكة العربية السعودية. وهو احتفال راقص يحوم فيه الرجال والفتيان بالسيوف كان يقام في الماضي استعداداً للحرب، وحالياً يؤدّيه عدد من الراقصين الذكور في المناسبات الاجتماعية. ولكن في المناسبات التي يتم فيها الفصل بين الجنسين يمكن للنساء أن يؤدين هذا الرقص أمام نساء أخريات فقط.

بأزياء مفصّلة خصيصاً للرقصة نقشت عليها صور الصقور ــــ الطائر الوطني للعربية السعوديّة، الذي يرمز للشجاعة، القوة والهوية الوطنية ـــــ يندفع راقِصو العمودي متأثرين بصوت المزمار ذي أثر التنويم المغناطيسي المتقن. وهو ألة نفخيّة شائعة في الموسيقى العربية التقليديّة. بالإستفادة من أدوات الفيديوكليب تقوم العمودي بإدخال دلالات من الثقافة العربية التقليديّة وتقوم كمخرجة أنثى بزعزعة نظرة الرجال لهذا النوع من الرقص مع أن راقصيها فقط من الرجال.

بموافقة من الفنّانة ومعرض أثر.


Back to News